Comertul electronic (e-commerce) reprezinta vanzarea si cumpararea de bunuri sau servicii prin internet. In ultimii ani, comertul electronic a devenit o parte integranta a sistemului global de vanzare cu amanuntul. In mod similar cu alte industrii, comertul cu amanuntul a suferit schimbari semnificative de la aparitia internetului si, odata cu continuarea digitalizarii vietii moderne, consumatorii din aproape toate tarile beneficiaza acum de avantajele tranzactiilor online.
Odata ce accesul la internet se extinde in intreaga lume, numarul cumparatorilor digitali de pe mapamond continua sa creasca in fiecare an. In 2019, aproximativ 1,92 miliarde de persoane au achizitionat bunuri sau servicii online. In acelasi an, vanzarile globale de comert electronic au depasit 3,5 trilioane de dolari SUA, iar ultimele estimari arata ca cresterea comertului electronic se va accelera si mai mult in viitor.
Topul magazinelor online de pe mapamond
Toti utilizatorii internetului pot alege dintre numeroase platforme online pentru a vizualiza, compara si cumpara bunurile sau serviciile de care au nevoie. In timp ce unele site-uri web vizeaza in mod specific clientii B2B (business-to-business), exista o cantitate imensa de oportunitati digitale disponibile si pentru consumatorii individuali.
Incepand cu 2020, pietele E-commerce reprezinta cea mai mare parte a achizitiilor online din intreaga lume. In clasamentul global al magazinelor de vanzare cu amanuntul online, din punct de vedere al traficului, conduce celebra companie Amazon. Gigantul de comert electronic din Seattle, care ofera e-comert cu amanuntul, a inregistrat peste 5,2 miliarde de vizitatori unici in 2020.
Cu toate acestea, in ceea ce priveste valoarea bruta a marfurilor (GMV), Amazon ocupa locul al treilea, in spatele rivalilor Taobao si Tmall din China, aceste platforme fiind operate de Grupul Alibaba, principalul furnizor de comert electronic din Asia. Poricum, potrivit siteului statista.com, 63% dintre cumparatorii online viziteaza intai Amazon pentru a incepe sa caute produsele dorite.
Comunicatiile mobile cresc ponderea comertului electronic
Una dintre cele mai vizibile tendinte din lumea comertului electronic este utilizarea tot mai mare a dispozitivelor mobile. In 2019, smartphone-urile au reprezentat peste 67% din toate vizitele facute pe siteurile cu amanuntul din intreaga lume. Deoarece achizitionarea dispozitivelor mobile continua intr-un ritm fantastic, in special in regiunile in care lipsesc alte infrastructuri digitale, integrarea mobila va continua sa domine experienta de a face cumparaturi in viitor.
Comertul mobil (m-commerce) este deosebit de popular in tarile asiatice, unde pana la 65% din totalul tranzactiilor online sunt generate prin traficul mobil. Siteul statista.com ofera informatii cu privire la ponderea vanzarilor cu amanuntul pe mobil, ca procent din totalul vanzarilor cu amanuntul de comert electronic din intreaga lume in perioada 2016-2021. Astfel, in 2021, se preconizeaza ca 72,9% din totalul comertului cu amanuntul sa fie generat prin intermediul comertului mobil, crescand de la 58,9% in 2017.